Facebook Drukuj

Statut przedszkola




STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA ZIELONA AKADEMIA

NR 2/2012 W WIERZBINIE

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Nazwa przedszkola brzmi: Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012
  2. Przedszkole posługuje się pieczęcią:
                              Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012

Wierzbin, ul. Warszawska 768, 05-083 Zaborów

NIP: 834 128 06 77  REGON: 147357410

Tel. 600 800 231

www.zielonaakademia.pl

  1. Siedzibą przedszkola jest obiekt w Wierzbinie przy ulicy Warszawskiej 768, w którym funkcjonuje 5 oddziałów przedszkolnych
  2. Przedszkole jest placówką działającą na zasadach przedszkola publicznego:
  1. Prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  2. Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
  3. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach
  1. Organem prowadzącym jest Urząd Gminy Stare Babice, z siedzibą w Starych Babicach, ul. Rynek 32
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.

§ 2

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. Przedszkolu- należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie
  2. Statucie- należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie
  3. Nauczycielu- należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola
  4. Rodzicach- należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wnikające
    z ustawy o systemie oświaty oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Naczelnym celem  wychowania  przedszkolnego  jest  wspomaganie 
    i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem w relacjach
    ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
  1. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje następujące obszary:

 

  1. kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
    i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
  2. kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
  3. wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
  4. wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
    i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  5. wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  6. wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
  7. wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
  8. wychowanie przez sztukę – muzyka (śpiew, gra i taniec);
  9. wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
  10. wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
  11. pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
  12. wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
  13. wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
  14. tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania);
  15. wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
  16. przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

 

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
  2. organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku
    z uwzględnieniem predyspozycji rozwojowych dziecka,

 

  1. dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

 

  1. stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,

 

  1.  Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

 

  1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
  2. informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki
    i zakres zadań realizowanych w przedszkolu
  3. aa wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego

 

  1.  Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:

 

  1. bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
  2. zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek,
  3. zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i pomocy, które są odpowiedzialne
    za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie placu zabaw
  4. stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
  5. stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
  1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców/ prawnych opiekunów lub osobę przez nie upoważnioną zapewniającą dziecku
  2. Rodzice lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko
    w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka
    od pracownika przedszkola przez rodzica).

 

§ 4

  1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu

rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.

  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy i logopedzi.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
    z dzieckiem oraz w formie:
    1. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    2. porad i konsultacji;
    3. zajęć rozwijających uzdolnienia.
  3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  4. Wsparcie  merytoryczne  dla  nauczycieli  i  specjalistów  udzielających  pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

§ 5

  1. Organami przedszkola są:
    1. Dyrektor Przedszkola i Wicedyrektor Przedszkola, zwani dalej Dyrekcją
    2. Rada Pedagogiczna,
    3. Rada Rodziców.
  2. Kompetencje Dyrekcji:
    1. kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz,
    2. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
      i pracowników obsługi oraz administracji,
    3. sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
    4. przewodniczy Radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
    5. wstrzymuje uchwały Rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia
      o tym stosowne organy,
    6. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną,finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
  3. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
    i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
  4. organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
  5. Zadania Dyrekcji:
    1. opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie pedagogicznej we wrześniu
    2. prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
    3. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
    4. co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola a także bezpiecznych
      i higienicznych warunków, oraz określa kierunki ich poprawy,
    5. ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy
    6. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
    7. współpraca z rodzicami, organem prowadzącym, oraz instytucjami nadzorującymi
      i kontrolującymi,
    8. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
    9. przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
    10. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami
    11. wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  1. Dyrekcja wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
    1. wykonuje uchwały Rady Gminy Stare Babice w zakresie działalności przedszkola,
    2. współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
      i ich rodzinom,
    3. organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.

 

 

  • 6

 

  1. Rada Pedagogiczna Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012
    w Wierzbinie jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

 

 

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrekcja i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
    w przedszkolu.
  2. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny

i inni.

  1. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
  2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
    2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w przedszkolu,
    3. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
    4. uchwalenie statutu przedszkola,
    5. przyjęcie koncepcji pracy przedszkola,
    6. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
    7. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
  3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci,
    2. propozycje Dyrekcji w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    3. wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
  4. Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej.
  5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów,
    w obecności co najmniej połowy jej członków.
  6. Dyrekcja przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrekcja niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  7. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  8. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane
  9. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola

 

  • 7

 

  1. Rada Rodziców Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających
    do przedszkola.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzą przewodniczący, zastępca oraz skarbnik wybrani
    w jawnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci
  3. Rada Rodziców działa w oparciu regulaminu
  4. Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół
    i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy.
  5. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrekcji, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
  6. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1. uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
    2. opiniowanie projektu planu finansowego,
  7. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.

 

  • 8

 

  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrekcja, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga Dyrekcja, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

          § 9

 

  1. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
    1. ilości dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów
    2. wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
    3. wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

 

  • 10

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
    w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

 

§ 11

 

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym
  3. Przedszkole organizuje na wniosek rodziców dzieci zajęcia dodatkowe, które odbywają się po zakończeniu pobytu w przedszkolu.
  4. Rodzaj zajęć dodatkowych ustalany jest podczas zebrań organizacyjnych na dany rok
  5. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci

 

  • 12

 

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrekcję w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
  2. Ramowy rozkład dnia obejmuje:
    1. dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów
    2. następujące pory posiłków: śniadanie: 8:30-9:00, zupa: 10:30-11:00, obiad: 12:00-12:30, podwieczorek: 15:00-15:30, drugi podwieczorek: 17:00-17:30

 

  1. Godziny realizacji podstawy programowej trwają od 7.30 do 12.30.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
    i zainteresowań dzieci.
  3. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.

 

 

  • 13

 

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrekcję programy wychowania przedszkolnego.
  2. W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo - dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrekcję.
  3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola, przy czym:
    1. co najmniej 1/5 czasu nauczyciel przeznacza na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie przy niewielkim udziale nauczyciela),
    2. co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają

na świeżym powietrzu (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),

  1. co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci nie więcej niż ¼ czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego,
  2. pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację:
    • dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),
    • pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • zajęć rewalidacji indywidualnej

 

 

  1. Zajęcia dodatkowe odbywają się po zakończeniu pobytu w przedszkolu i ponadto:
    1. rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców,
    2. zajęcia finansowane są w całości przez Rodziców
    3. czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  2. Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:
    1. zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
    2. zajęcia rewalidacji indywidualnej,
    3. zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady
      i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.
  3. Organizacja oraz prowadzenie ww. zajęć odbywać się będzie na zasadach określonych
    w odrębnych przepisach.

 

 

  • 14

 

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem ustalonych przerw wynikających z Organizacji pracy na dany rok szkolny
    1. dzienny czas pracy przedszkola wynosi 11,5 godziny; przedszkole jest czynne
      w godzinach od 6:30 do 18.00 w tym 5 bezpłatnych godzin dziennie, podczas których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego;
    2. czas pracy przedszkola w roku szkolnym trwa 12 miesięcy, tj.: od 1 września do 31 sierpnia każdego roku,
  2. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez Radę Gminy wraz ze sposobem jej wykonania:
    1. dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym,
    2. z tytułu nieobecności dziecka następuje zwrot kosztów w wysokości dziennej stawki żywieniowej,
    3. dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następujących posiłków:
      • śniadanie,
      • zupa
      • obiad
      • podwieczorek
      • drugi podwieczorek

 

  1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i korzystających z posiłków zobowiązani
    są do uiszczania opłat za usługi świadczone przez przedszkole do 10. każdego miesiąca.
  2. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dziecko 6-letnie jest objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.
  3. Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest Dyrekcja przedszkola, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.

 

 

  • 15

 

  1. Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:
    1. 3 sale zajęć wraz z niezbędnym wyposażeniem,
    2. pomieszczenia administracyjne (gabinet Dyrekcji, gabinet logopedy, gabinet psychologa, pokój socjalny
    3. zaplecze sanitarne,
    4. pomieszczenia gospodarcze (kuchnia z magazynem podręcznym i zapleczem sanitarnym, magazyny podręczne,),
    5. plac zabaw,
  2. Archiwum przedszkolne znajduje się w gabinecie Dyrekcji
  3. Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie w/w pomieszczeń jest Dyrekcja, który składa
    tę odpowiedzialność na poszczególnych nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, opiekunów tych pomieszczeń.
  4. Szczegółowy zakres odpowiedzialności za mienie przedszkola określa Dyrekcja przedszkola, przy czym ustalenia Dyrekcja nie mogą naruszać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.

 

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

  • 16

 

  1. Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie zatrudnia nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych określa Kodeks Pracy.

 

  1. Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy
    do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
  2. Do obowiązków wszystkich pracowników przedszkola należy:
    1. sumienne i staranne wykonywanie pracy,
    2. przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
    3. przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
    4. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
    5. dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
    6. przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

  • 17

 

  1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci troską o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka.
  2. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość.
  3. Nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do Dyrekcji o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora. Przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
  4. Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno- Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci.
  1. Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.
  2. Nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo-dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie.
  3. Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
  4. Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:
    1. współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,

 

  1. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo- edukacyjnej,
  2. organizowanie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
  3. współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań a także
    w uzupełnianiu ich wyposażenia,
  4. opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego.
  1. Inne zadania nauczycieli:
    1. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
    2. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
      i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
    3. prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
    4. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
    5. planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego,
    6. dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
    7. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
    8. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
      z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
      z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
    9. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
      i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    10. realizacja zaleceń Dyrekcji i uprawnionych osób kontrolujących,
    11. czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
    12. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
    13. poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
    14. współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
    15. współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych,
    16. przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej,
    17. otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu
      z ich rodzicami w celu:
      • poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
      • ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
      • włączenia ich w działalność przedszkola.
  1. prowadzenie   pracy   wychowawczo-dydaktycznej   i   opiekuńczej   zgodnie  
    z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki
    tej pracy,
  2. szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw.
  3. korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy Dyrekcji, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,
  4. udział w pracach zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej,
  5. realizacja innych zadań zleconych przez Dyrekcję przedszkola, a wynikających
    z bieżącej działalności placówki.

 

 

  • 18

 

  1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
    1. prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci;
    2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
    3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
      do rozpoznawanych potrzeb;
    4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
    5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym;

 

  1. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  2. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
  3. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
    1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka;
    2. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców
      w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
    3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
    4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

 

§ 19

 

  1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
  3. Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku gdy:
    1. sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrekcji,
    2. Rada Rodziców zwróci się do Dyrekcji z pisemnym wnioskiem
      o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony​ czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców (tj. połowa rodziców dzieci oddziału + 1),
      a Dyrekcja po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmuje decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.

 

  • 20

 

  1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:
    1. zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju
      i zachowania ich dziecka,

 

  1. udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
  2. organizują pomoc psychologiczno- pedagogiczną i inną specjalistyczną,
  3. uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
    w przedszkolu.
  1. Nauczyciele planują i prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiadają za jej jakość
  2. Nauczyciel przygotowuje na piśmie:
    1. plany pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej oddziału na cały rok
    2. dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności,
    3. sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych ??
    4. scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i koleżeńskich.
  3. Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci

Rodzicu!!!

Przyjdź, zobacz, porozmawiaj -
nasze przedszkole przyjazne jest
zarówno dzieciom, jak i rodzicom.

Skontaktuj się z nami:

                Przedszkole blok 1: 513 549 488
              Przedszkole blok 2: 600 800 231
                Dyrekcja: 506 014 317

     E-mail: wierzbin@zielonaakademia.eu

Zapraszamy!!!

    Zielona Akademia otwarta jest
       w godz.
6:30- 17:30
     przez cały rok kalendarzowy

Nr kont:

ŻŁOBEK 30 1140 2004 0000 3802 7526 2248

PRZEDSZKOLE 80 1140 2004 0000 3902 7761 5392