Statut przedszkola
STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA ZIELONA AKADEMIA
NR 2/2012 W WIERZBINIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Nazwa przedszkola brzmi: Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012
- Przedszkole posługuje się pieczęcią:
Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012
Wierzbin, ul. Warszawska 768, 05-083 Zaborów
NIP: 834 128 06 77 REGON: 147357410
Tel. 600 800 231
www.zielonaakademia.pl
- Siedzibą przedszkola jest obiekt w Wierzbinie przy ulicy Warszawskiej 768, w którym funkcjonuje 5 oddziałów przedszkolnych
- Przedszkole jest placówką działającą na zasadach przedszkola publicznego:
- Prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
- Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach
- Organem prowadzącym jest Ewa Drozd
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 2
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu- należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie
- Statucie- należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie
- Nauczycielu- należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola
- Rodzicach- należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wnikające
z ustawy o systemie oświaty oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie
i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem w relacjach
ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
- W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje następujące obszary:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
- wychowanie przez sztukę – muzyka (śpiew, gra i taniec);
- wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania);
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku
z uwzględnieniem predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki
i zakres zadań realizowanych w przedszkolu
- aa wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
- bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek,
- zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i pomocy, które są odpowiedzialne
za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie placu zabaw
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców/ prawnych opiekunów lub osobę przez nie upoważnioną zapewniającą dziecku
- Rodzice lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko
w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka
od pracownika przedszkola przez rodzica).
§ 4
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu
rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy i logopedzi.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z dzieckiem oraz w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- porad i konsultacji;
- zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 5
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola i Wicedyrektor Przedszkola, zwani dalej Dyrekcją
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
- Kompetencje Dyrekcji:
- kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników obsługi oraz administracji,
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- przewodniczy Radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje uchwały Rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia
o tym stosowne organy,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną,finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
- organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Zadania Dyrekcji:
- opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie pedagogicznej we wrześniu
- prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola a także bezpiecznych
i higienicznych warunków, oraz określa kierunki ich poprawy,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym, oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- Dyrekcja wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
- wykonuje uchwały Rady Gminy Stare Babice w zakresie działalności przedszkola,
- współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
i ich rodzinom,
- organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
- Rada Pedagogiczna Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012
w Wierzbinie jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrekcja i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny
i inni.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w przedszkolu,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- uchwalenie statutu przedszkola,
- przyjęcie koncepcji pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci,
- propozycje Dyrekcji w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
- Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrekcja przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrekcja niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola
- Rada Rodziców Niepublicznego Przedszkola Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających
do przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą przewodniczący, zastępca oraz skarbnik wybrani
w jawnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci
- Rada Rodziców działa w oparciu regulaminu
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół
i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy.
- Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrekcji, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
- opiniowanie projektu planu finansowego,
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrekcja, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga Dyrekcja, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 9
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
- ilości dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów
- wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
- wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
§ 11
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym
- Przedszkole organizuje na wniosek rodziców dzieci zajęcia dodatkowe, które odbywają się po zakończeniu pobytu w przedszkolu.
- Rodzaj zajęć dodatkowych ustalany jest podczas zebrań organizacyjnych na dany rok
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrekcję w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia obejmuje:
- dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów
- następujące pory posiłków: śniadanie: 8:30-9:00, zupa: 10:30-11:00, obiad: 12:00-12:30, podwieczorek: 15:00-15:30, drugi podwieczorek: 17:00-17:30
3. Bezpłatny pobyt trwa od 8.00 do 13.00. Realizacja podstawy programowej realizowana jest przez cały czas pobytu dzieci w placówce.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
-
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrekcję programy wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo - dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrekcję.
- Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się na:
- co najmniej 1/5 czasu nauczyciel przeznacza na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie przy niewielkim udziale nauczyciela),
- co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają
na świeżym powietrzu (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),
- co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci nie więcej niż ¼ czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego,
- pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację:
- dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zajęć rewalidacji indywidualnej
- Zajęcia dodatkowe odbywają się po zakończeniu pobytu w przedszkolu i ponadto:
- rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców,
- zajęcia finansowane są w całości przez Rodziców
- czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:
- zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
- zajęcia rewalidacji indywidualnej,
- zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady
i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.
- Organizacja oraz prowadzenie ww. zajęć odbywać się będzie na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem ustalonych przerw wynikających z Organizacji pracy na dany rok szkolny
- dzienny czas pracy przedszkola wynosi 11,5 godziny; przedszkole jest czynne
w godzinach od 6:30 do 17.30 w tym 5 bezpłatnych godzin dziennie,
- czas pracy przedszkola w roku szkolnym trwa 12 miesięcy, tj.: od 1 września do 31 sierpnia każdego roku,
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez Radę Gminy wraz ze sposobem jej wykonania:
- dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym,
- z tytułu nieobecności dziecka następuje zwrot kosztów w wysokości dziennej stawki żywieniowej,
- dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następujących posiłków:
- śniadanie,
- zupa
- obiad
- podwieczorek
- drugi podwieczorek
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i korzystających z posiłków zobowiązani
są do uiszczania opłat za usługi świadczone przez przedszkole do 10. każdego miesiąca.
- Przedszkole prowadzi nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dziecko 6-letnie jest objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest Dyrekcja przedszkola, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.
- Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:
- 3 sale zajęć wraz z niezbędnym wyposażeniem,
- pomieszczenia administracyjne (gabinet Dyrekcji, gabinet logopedy, gabinet psychologa, pokój socjalny
- zaplecze sanitarne,
- pomieszczenia gospodarcze (kuchnia z magazynem podręcznym i zapleczem sanitarnym, magazyny podręczne,),
- plac zabaw,
- Archiwum przedszkolne znajduje się w gabinecie Dyrekcji
- Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie w/w pomieszczeń jest Dyrekcja, który składa
tę odpowiedzialność na poszczególnych nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, opiekunów tych pomieszczeń.
- Szczegółowy zakres odpowiedzialności za mienie przedszkola określa Dyrekcja przedszkola, przy czym ustalenia Dyrekcja nie mogą naruszać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- Niepubliczne Przedszkole Zielona Akademia nr 2/2012 w Wierzbinie zatrudnia nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych określa Kodeks Pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy
do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
- Do obowiązków wszystkich pracowników przedszkola należy:
- sumienne i staranne wykonywanie pracy,
- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
- dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci troską o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka.
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość.
- Nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do Dyrekcji o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora. Przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno- Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci.
- Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.
- Nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo-dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie.
- Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:
- współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo- edukacyjnej,
- organizowanie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań a także
w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego.
- Inne zadania nauczycieli:
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń Dyrekcji i uprawnionych osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
- współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
- współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych,
- przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej,
- otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu
z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
- prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie
z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki
tej pracy,
- szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw.
- korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy Dyrekcji, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,
- udział w pracach zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej,
- realizacja innych zadań zleconych przez Dyrekcję przedszkola, a wynikających
z bieżącej działalności placówki.
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
do rozpoznawanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców
w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
§ 19
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku gdy:
- sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrekcji,
- Rada Rodziców zwróci się do Dyrekcji z pisemnym wnioskiem
o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców (tj. połowa rodziców dzieci oddziału + 1),
a Dyrekcja po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmuje decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.
- Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:
- zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju
i zachowania ich dziecka,
- udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
- organizują pomoc psychologiczno- pedagogiczną i inną specjalistyczną,
- uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
w przedszkolu.
- Nauczyciele planują i prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiadają za jej jakość
- Nauczyciel przygotowuje na piśmie:
- plany pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej oddziału na cały rok
- dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności,
- sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych
- scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i koleżeńskich.
- Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci