Facebook Drukuj

Terapia ręki




Ręka jest narządem mającym decydujący wpływ na jakość życia człowieka. Z jednej strony siła rąk, z drugiej precyzja niezbędna, np. przy pisaniu czy rysowaniu, pozwalają na swobodne uczenie się, a następnie pracę. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy kończyny górnej, dłoni, kciuka i palców, zajmuje bardzo dużą powierzchnię. Dzięki temu, jesteśmy w stanie, nawet najbardziej skomplikowany ruch, zapoczątkować, kontrolować jego trwanie i płynnie go zakończyć.

     Sprawność rąk pozwala dziecku w pełni realizować podjęte przedsięwzięcia. Wpływa również na rozwój mowy, ponieważ stymulacja dłoni pobudza pośrednio ośrodek mowy w mózgu. Poza tym, na dłoniach znajdują się receptory odpowiedzialne za wszystkie narządy ciała człowieka. Dlatego też sprawność dłoni ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu całego organizmu.

     Kiedy obserwujemy u dzieci, ale też u osób dorosłych, dysfunkcje w zakresie czynności rąk, warto zdecydować się na terapię, obejmującą starannie dobrane ćwiczenia i masaże. Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców poprzez dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.

Terapia wskazana jest dla:

  • dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.),
  • dzieci mających problem z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
  • dzieci wykonujących czynności zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
  • dzieci z niskim poziomem graficznym pisma i prac plastycznych,
  • dzieci nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dzieci, które dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach,
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową,
  • dzieci niezręcznych ruchowo.

Celem terapii jest:

  • wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,
  • poprawa umiejętności chwytu,
  • wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
  • wzmacnianie koncentracji,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • przekraczanie linii środka ciała.

Efekty zastosowanej terapii to:

  • sprawność ruchowa całej kończyny górnej,
  • sprawność manipulacyjna dłoni,
  • umiejętność chwytu,
  • koordynacja pomiędzy dłońmi.

 

Rodzicu!

Przyjdź, zobacz, porozmawiaj - nasze przedszkole przyjazne jest zarówno dzieciom, jak i rodzicom.

Skontaktuj się z nami:

 Przedszkole: 600 800 356